Răspunsurile MAI și ANI privitoare la activitățile extraprofesionale ale polițiștilor

Urmare unor solicitări adresate SNPPC, cu privire la clarificarea condițiilor și a situațiilor în care polițiștii pot exercita alte funcții/profesii/activități, remunerate sau nu, în afara serviciului/în timpul liber, ne-am adresat Ministerului Afacerilor Interne și Agenției Naționale de Integritate, pentru a obține puncte de vedere pertinente și fără echivoc, dat fiind faptul că există inclusiv abordări diferite și chiar confuzie, de multe ori, la nivelul unor unități din structurile MAI, în ceea ce privește interpretarea și aplicarea legislației în materie, abordări care le aduc prejudicii polițiștilor, pentru că unii angajatori ,,nu aprobă” Raportul celor în drept, sau tergiversează semnarea lui, deși documentul în cauză are rol strict de informare în ceea ce privește opțiunea aleasă (dacă aceasta corespunde temeiului legal).
Solicitările SNPPC au vizat următoarele două situații, diferențiat, conform legislației aplicabile - atât pentru politiștii care intră exclusiv sub incidența Statutului polițistului, cât și pentru cei care au și calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare și, implicit, un statut mai restrictiv -, în ambele situații fiind incidente prevederile art. 45 (drepturi și obligații) din Legea nr. 360/2002, dar și ale altor acte normative privitoare la exercitarea activităților extraprofesionale:
1- dacă pot înființa PFA sau pot fi membri ori titulari ai întreprinderilor individuale şi ai întreprinderilor familiale, asa cum acestea sunt definite de OUG nr. 44 / 2008;
2- dacă, în conformitate cu Legea nr. 31/1990, polițistul poate fi acționar, administrator, asociat, comanditar, membru al directoratului, membru în consiliul de administratie, membru în consiliul de supraveghere, cenzor etc.;
3- dacă, în conformitate cu art. 96 alin. 1 din Legea 161/2003, cele două categorii de politiști, indicate de noi, mai sus, pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice;
4- care este procedura specifică/de sistem pentru a desfășura legal și transparent activitățile sus-menționate; polițiștii pot desfășura activități și îndeplinii funcții prevăzute în OUG nr. 44/2008 și în Legea nr. 31/1990 sau pot fi încadrați doar cu contract individual de muncă, în temeiul Codului Muncii; de asemenea, care sunt obligațiile politiștilor, față de unitatea angajatoare, în aceste situații, prin raportare la statutul lor profesional?
Pentru o documentare cât mai eficientă a celor interesați, atașăm răspunsul oficial primit de la MAI (care include și un p.d.v. al MAI către IGPR, tot pe acest subiect), dar și răspunsul similar din sept. 2024 al Agenției Naționale de Integritate.
Considerăm că prevederile favorabile în cauză (care trebuie analizate prin prisma legislației aplicabile la zi, dat fiind faptul că pot interveni modificări pe parcurs), așa cum sunt explicitate în cele două documente oficiale atașate, trebuie menționate de către cei interesați în Raportul de informare înaintat, în prealabil, șefului unității angajatoare, sau atunci când intervin modificări ale activității prestate extraprofesional, astfel cum prevede OMAI nr. 140/2016 (actualizat), Anexa 10 - Procedura de notificare privind exercitarea altor funcţii sau activităţi.
Pentru eventuale clarificări și/sau consiliere, înainte de efectuarea demersurilor privind prestarea unor activități extraprofesionale, membrii SNPPC se pot adresa gratuit Departamentului nostru juridic, la adresa de e-mail: juridic@snppc.ro.
BIROUL EXECUTIV CENTRAL - SNPPC
Fișiere atașate:
Raspuns oficial - puncte de vedere ale ANI
Raspuns oficial - puncte de vedere ale MAI
Alte comunicate recent adaugate:
