COMUNICAT FSNPPC/SNPPC din 25 aprilie 2017
Azi, 25 aprilie 2017, la ora 10,00, a intrat în dezbatere, în plenul Camerei Deputaților, proiectul de ,,Lege pentru aprobarea OUG nr. 9/2017 privind unele măsuri bugetare în anul 2017, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative", care a fost discutat, ieri, de către Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru muncă și protecție socială, în ședință comună, Camera Deputaților având rol decizional.
Reamintim că trei dintre cele patru amendamente propuse de către FSNPPC/SNPPC au fost avizate favorabil și incluse în raportul celor două comisii, din care prezentăm, mai jos, extrasul referitor la familia ocupațională din care facem parte:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Prin excepție de la prevederile alin.(1), începând cu luna aprilie 2017, personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare beneficiază de prevederile art.31 alin. (6) și (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările și completările ulterioare."
Prin acest amendament se propune acordarea, începând cu luna aprilie 2017, a celei de a doua tranșe de 50% din suma compensatorie corespunzătoare salariului de merit în plată în anul 2009, și nu începând cu luna august 2017.
2. La articolul 1, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (31) și (32), cu următorul cuprins:
„(31) Personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil din cadrul instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, planificat să asigure continuitatea îndeplinirii atribuțiilor specifice, în afara programului normal de lucru, de la domiciliu, beneficiază pentru această perioadă de o majorare de 40% din salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție, acordată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(32) Condițiile de acordare a majorării prevăzute la alin.(31), inclusiv activitățile pentru care se asigură continuitatea îndeplinirii atribuțiilor specifice, se stabilesc prin ordin al
conducătorilor instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională."
Pentru recompensarea categoriilor de personal din sistemul de apărare care trebuie să asigure continuitatea îndeplinirii atribuțiilor specifice, în afara programului normal de lucru, fiind, practic, la dispoziție 24/24. Se propune ca activitățile concrete și condițiile de acordare a sporului să se stabilească prin ordin al conducătorilor instituțiilor de apărare.
4. La articolul 4 se introduc două noi alineate, alineatele (2) și (3), cu următorul cuprins:
„(2) Prin excepție de la prevederile art.1 alin.(1), începând cu luna aprilie 2017, pentru personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil din cadrul instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, sporurile, indemnizațiile și alte asemenea drepturi specifice acestui domeniu de activitate, acordate proporțional cu timpul efectiv lucrat - pe baza pontajelor, și care nu fac parte, potrivit legii, din salariul de bază/salariul funcției de bază/solda funcției de bază, precum și drepturile salariale acordate pentru risc și suprasolicitare neuropsihică sau, după caz, pentru risc și pericol deosebit, se determină prin
raportare la salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție cuvenit, al cărei/cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în
plată.
(3) Cuantumul drepturilor salariale determinate potrivit alin.(2) nu poate fi mai mic decât cel stabilit ca urmare a modalității de calcul utilizată în luna martie 2017."
Fundamentarea extrasă din documentul oficial depus la Parlament de Ministerul Muncii:
Discrepanțele salariale înregistrate la nivelul diferitelor categorii de personal din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, față de alte domenii de activitate, s-au acutizat începând cu data de 01.08.2016, în mod deosebit, prin modalitatea de calcul diferită a sporurilor și a altor drepturi specifice activității, în contextul evoluției rapide a nivelului salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în condițiile în care baza de calcul a acestor elemente salariale se situează la nivelul stabilit la data de 31.12.2009.
Valoarea de referință sectorială (VRS) este printre cele mai mici din țară (197,3 lei), iar coeficienții de ierarhizare, care, multiplicați cu VRS, stabilesc baza de calcul a drepturilor, sunt de asemenea foarte mici, maximul prevăzut pentru corpul agenților/subofițerilor fiind de 2,90, în situația în care corpul menționat totalizează 80% din masa de salariați ai sistemului. Avem astfel un salariu de funcție la nivel anului 2009 de maxim 573 de lei pentru 80% din salariații structurii de apărare națională, cu o medie situată mult sub acest plafon maximal, iar această valoare nu se consideră corespondentăa cu salariul de bază minim brut pe țară.
În acest context apreciem că sunt necesare amendamentele propuse, în scopul asigurării unei evoluții corecte a salariilor, ținând cont de dificultatea muncii prestate și nivelul riscurilor asumate.