14.01.2021 - COMUNICAT FSNPPC/SNPPC: Caravana protestelor pleacă, astăzi, de la Baia-Mare, spre București
FSNPPC/14.01.2021
COMUNICAT
Caravana protestelor pleacă, astăzi, de la Baia-Mare, spre București
După cum am informat în ultimele zile, în lipsa unui răspuns favorabil din partea Guvernului, la revendicările noastre legitime, generate, în principal, de OUG nr. 226/30.12. 2020, dar și de alte acte normative cu impact negativ asupra drepturilor angajaților, FSNPPC/SNPPC demarează, astăzi, 14 ianuarie 2021, seria protestelor, în cadrul Caravanei Confederației Sindicale Naționale CARTEL ALFA, al cărei membru suntem.
Caravana pleacă din Baia-Mare, cu opriri în municipii-capitale de județ, urmând a ajunge în București, unde vor fi organizate proteste la Cotroceni. Alte caravane, care vor pleca din țară, vor mai picheta, ca punct final: Ministerul Muncii, Ministerul Finanțelor, Ministerul Afacerilor Interne, Guvernul României și Administrația Prezidențială.
Acțiunile noastre sindicale, coroborate cu cele al CNS Cartel Alfa, vor dura până la finalul lunii februarie, cu respectarea legislației specifice stării de alertă. În funcție de evoluția situației medico-sanitare, de legislația incidentă și de modul de soluționare a revendicărilor, din luna martie protestele ar putea fi înghețate sau ar putea fi extinse la dimensiuni de amploare, după caz.
În temeiul legislației privind dialogul social și al respectului față de cetățeni, aducem la cunoștința mass-media și a opiniei publice din România principalele revendicări specifice Federației noastre, transmise oficial Guvernului:
- abrogarea art. I din OUG 226/2020, prin care se anulează aplicarea etapizată a Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (art. 38), de la 1 ianuarie 2021;
- abrogarea art. VIII (7) din OUG 226 / 2020 care anulează indexarea pensiilor militare de stat, cu rata inflației, de 3,8%, în cursul acestui an, prin derogare de la Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat;
- majorarea, la plafonul permis de Legea 153/2017, de 25%, a sporului pentru risc și suprasolicitare neuropsihică - acordat în prezent, diferențiat, în cuantumuri reduse chiar până la nivelul de 5%, polițiștilor judiciariști, specialiștilor din structurile de investigații criminale, de combatere a criminalității organizate, de acțiuni și intervenții speciale, din centrele de arest-transfer, criminaliștilor etc.);
- majorarea normei lunare de hrană acordate personalului MAI, dat fiind faptul că actuala valoare nu a fost actualizată cu indicii prețurilor de consum ai produselor alimentare, așa cum aceștia sunt stabiliți de Institutul Național de Statistică;
- încadrarea în condiții de muncă mai avantajoase a personalului contractual din cadrul MAI, care este tratat neunitar și discriminatoriu din acest punct de vedere, conform actualelor reglementări;
- acordarea unui supliment salarial pentru risc medical și angajaților din Ministerul Afacerilor Interne, aflați, încă din data de 16 martie 2020, în prima linie a combaterii și prevenirii efectelor pandemiei medicale, deoarece își expun zilnic sănătatea acestui pericol, prin prisma misiunilor efectuate și a contactului permanent cu diverse categorii de persoane, simptomatice sau asimptomatice (precizăm că avem peste 12.000 de colegi care au contactat noul coronavirus și alți 30 care au decedat în acest context).
INFORMAȚII DE BACKGROUND:
Ne raliem argumentelor invocate la nivelul CNS Cartel Alfa,
care au condus la decizia de declanșare a protestelor:
- Politica de austeritate în domeniul salarizării:
- salariul minim garantat în plată crescut cu doar 41 lei net. În stabilirea acestei modificări arbitrare a salariului minim guvernul a negat propria formulă de calcul, de asemenea ignorând legislația în vigoare;
- Inghețarea unor drepturi salariale, deși piața muncii din România este la 66% din productivitatea orară medie a UE[1], iar în ceea ce privește cosul brut al orei de muncă este la 35% din media UE[2];
- Înghetarea creșterii pensiilor și lipsa justitiei sociale în sistemul de pensii;
- Blocarea modificarii actualei legi a dialogului social, L62/2011.
- Deși proiectul de modificare a Legii 62, elaborat cu consultarea partenerilor sociali în ultimii cinci ani se află în faza de raport final, adoptarea ei trenează și nu este asumată de actuala coaliție de guvernare.
- Lipsa posibilitatii efective de negociere a contractelor colective de muncă sectoriale sau la nivel național. Blocarea negocierii la nivel de sector în ultimii 10 ani a condus la aplatizarea grilei salariale și alinierea salariilor la nivelul salariului minim sau puțin peste, un nivel care nu permite lucrătorilor un trai demn din munca lor. În distribuția salariilor din România regăsim 1,6 mil lucrători cu normă întreagă la nivelul salariului minim, însă ceea ce este și mai îngrijorător, jumătate din totalul lucrătorilor au salarii sub 2700 lei brut, valoarea care depăște cu foarte puțin salariul minim). Negocierea colectivă, prin contractele colective de muncă, este singurul instrument care poate conduce la o așezare echitabilă a salariilor în funcție de calificări, experiență și alte criterii, iar acest instrument este inutilizabil din cauza piedicilor legislative din Legea 62/2011.
- Politica fiscală care dezavantajează lucrătorul (43,5% taxe sociale și impozit, față de de 2,45% angajator (pe bază de obligații internaționale), distribuirea inechitabilă a creșterii economice: 52% către capital și cca 38% către lucrători, cu mult mai jos decât media UE, de 47,8% către lucrători.
- Lipsa respectului față de legislația în vigoare a guvernului și partidelor politice parlamentare din coaliție, ex.:
- nerespectarea prevederilor legii cosului minim de trai decent (în declarații și program de guvernare) în stabilirea salariului minim garantat în plată, cât și a prevederilor salariului minim european;
- blocarea în Parlament a OUG 79/2017 (transfer taxe de la angajator către lucrător), drept care numeroși angajatori în continuare nu fac modificarea creșterilor salariilor brute.
De ce protestăm? Mesaj sintetizat al CNS CARTEL ALFA:
Salariul minim garantat în plată a crescut, în România, cu doar 41 lei net. În stabilirea acestei modificări arbitrare a salariului minim, Guvernul a negat propria formulă de calcul, de asemenea ignorând legislația în vigoare. Au fost înghețate drepturi salariale, deși piața muncii din România este la 66% din productivitatea orară medie a UE, iar în ceea ce privește costul brut al orei de muncă, este la 35% din media UE. A fost înghețată creșterea pensiilor și a fost blocată modificarea actualei legi a dialogului social, L62/2011.
Este clar că nu se dorește majorarea, cu adevărat, a salariului minim, deși, culmea, s-ar aduce bani la buget prin impozitarea acestora. Iar salariul minim se regăsește, cel mai mult, în mediul privat. Guvernul a spus că nu suportă firmele private o creștere a salariului minim, dar creșterea la energie electrică o suportă fără probleme.
Facem pichetări pentru că nu putem face manifestări, legea privind instituirea stării de alertă permițând doar maxim 100 de persoane la protest. Așteptăm să vină luna martie ca să intrăm în normalitate, pentru că se va termina starea de alertă. Din punct de vedere tehnic, va fi o revoltă generală din partea operatorilor economici dacă mai încearcă să prelungească restricțiile. Au intrat acum în etapa a doua a vaccinării și până în martie ar trebui să se termine și etapa a treia. Ar trebui să ajungă la un procent de imunizare de 35-40% în etapa a doua și restul, în etapa 3 și atunci ar trebui să ridice restricțiile, cel puțin parțial.
BIROUL EXECUTIV FSNPPC/ BIROUL EXECUTIV CENTRAL SNPPC
....................................................................
Persoane de contact: președinte SNPPC - Marius Ionescu, tel. 0758 229 943; secretar general SNPPC - Neculai Isache, tel. 0744 675 929; trezorier general SNPPC - Claudiu Staicu, tel. 0728 282 605; vicepreședinte SNPPC - Mihai Zlat, tel. 0728 282 648