11.03.2024 - COMUNICAT: Dezavuăm reacția Parchetului, în cazul ultrajelor evidente, de la Târgu-Jiu
Faptele de ultraj evidente ca lumina zilei, petrecute în cursul nopții de 7/8 martie a.c., în Mun. Târgu-Jiu, cu ocazia unei intervenții a unui echipaj de Poliție, după un apel la 112, continuate chiar și în sediul Secției de poliție unde cei doi făptuitori au fost conduși, au scandalizat opinia publică și mass-media.
Cu toate acestea, a fost nevoie de intervenția publică a SNPPC, începând cu ziua de vineri, 8 martie, continuată și în zilele de week-end, pentru ca Parchetul să dispună măsurile preventive firești, conform Codului de procedură penală, de reținere și prezentare în fața magistraților a autorilor recalcitranți, după ce, inițial, a dispus cercetarea lor în stare de libertate, deși un polițist din echipaj a fost agresat și fizic de unul dintre cei doi golani.
Așa cum am precizat și anul trecut (solicitând acest lucru, în scris, Guvernului și MAI), după ce art. 257 din Codul penal fost modificat, prin majorarea, cu jumătate, față de o treime, cât era anterior, a limitelor pedepselor pentru ultraj, este nevoie de încă o modificare legislativă, care să impună arest preventiv și închisoare cu executare pentru făptuitori, fără alternative sancționatorii!
Încă odată, SNPPC solicită Guvernului și MAI, personal ministrului Cătălin Predoiu, inițierea demersului pentru modificarea urgentă a Codului penal, în sensul celor menționate mai sus, dar și a ,,OMAI nr. 9 din 2009 privind condițiile în care se suportă de către unitate sumele necesare asigurării asistenței juridice a polițistului pentru fapte săvârșite de acesta în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu”, în sensul includerii polițiștilor ultragiați între beneficiarii protecției juridice acordate de MAI angajaților săi, așa cum ar fi normal, deoarece polițistul ultragiat este o victimă și are nevoie de protecția statului - în slujba căruia se afla când a fost ultragiat - din toate punctele de vedere!
Să nu uităm că astfel de cazuri sunt frecvente, la nivel național, iar reacția neconformă a magistraților are ca efect slabirea autorității polițistului și a instituției Poliției Române, cu implicații asupra întregii societăți, care este văduvită de un serviciu public vital pentru liniștea și siguranța tuturor; lipsa de fermitate în deciziile magistraților, care, fie cercetează în stare de libertate, fie refuză arestarea preventivă, fie soluționează cu clasare/achitare aceste dosare, încurajează, în fapt, ultrajele asupra politistilor, cum ar fi agresarea fizică și/sau verbală, amenințarea lor și/sau a familiei, adresarea de injurii etc.
Spunem din nou că la temelia societății stă nevoia de siguranță, atăt a cetațeanului, cât și a polițistului care este îndrituit să o asigure! Așa cum magistrații sunt protejați prin lege, pentru a exercita actul de justiție în condiții normale, este nevoie de măsuri legislative similare și în cazul oamenilor în uniformă, pentru că ei sunt primii care iau contact cu indivizii violenți, cu faptele de agresiune, cu întreg spectrul infracțional specific străzii, iar statul are obligația să impună norme legislative și procedurale ferme, care să nu lase loc de interpretare din partea magistraților și să descurajeze infracționalitatea!
Biroul Executiv Central - SNPPC