SCRISOARE DESCHISĂ din 09.06.2017 - Domnului KLAUS WERNER IOHANNIS – PREȘEDINTELE ROMÂNIEI

Stimate domnule Președinte,
Prin prezenta Scrisoare deschisă, Federația Sindicatelor Naționale ale Polițiștilor și Personalului Contractual din România, persoană juridică de drept privat, legal constituită, care include organizații sindicale cu reprezentativitate în domeniul ordinii publice gestionate de către Ministerul Afacerilor Interne, având în componență peste 45.000 membri,
în temeiul prevederilor Legii dialogului social nr. 62 din 2011 (actualizată), a statutului nostru juridic și al art. 51 (2) din Constituția României – Dreptul la petiționare –, vă adresează, public, solicitarea de a nu promulga ,,Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice", înregistrată la Parlament cu nr. Pl-x 209/2017, din următoarele considerente:
- în forma adoptată de Parlament, actul normativ nu îndeplinește criteriile de constituționalitate necesare unei legi organice;
- art. 38 (Aplicarea legii) nu respectă însuși sistemul de reglementare prevăzut în corpul legii (de exemplu, majorările salariale nu se aplică la aceleași termene pentru toate familiile ocupaționale: pentru aleșii locali și pentru parlamentari este prevăzut termenul de 01 iulie 2017, în timp ce pentru alte categorii profesionale sunt prevăzute termene succesive, începând cu 01 ianuarie 2018);
- prin modul de reglementare din corpul legii și din Anexele nr. VI și VIII, care privesc familia ocupațională ,,apărare, ordine publică și securitate națională", din care fac parte membrii noștri de sindicat, sunt încălcate două dintre principiile prevăzute la art. 6 din lege, respectiv ,,principiul nediscriminării" (în sensul eliminării oricăror forme de discriminare și instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeași activitate și are aceeași vechime în muncă și în funcție, și ,,principiul importanței sociale a muncii" (în sensul că salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activității și nivelul studiilor);
- majorările salariale prevăzute, succesiv, până la finalul legii, pentru unele dintre familiile ocupaționale, sunt substanțiale (ajungând chiar și la 150%), în timp ce, pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne, pe care îl reprezentăm, acestea sunt mult mai mici, fapt care creează o situație discriminatorie evidentă;
- în opinia noastră, neconstituționalitatea legii derivă și dintr-o altă prevedere a art. 38, care prevede o majorare salarială brută, de la 01 ianuarie 2018, cu 25%, prin raportare la salariile aflate în plată în decembrie 2017 (stabilite prin Legea nr. 115/2017, care va fi abrogată prin ,,Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice" - Pl-x 209/2017), fără a fi luate în calcul salariile prevăzute în Anexele VI și VIII ale noii legi, care stabilesc cuantumuri mărite ale acestora pentru polițiștii și personalul contractual din Ministerul Afacerilor Interne; în concret: sistemul de referință la care legiuitorul face trimitere pentru așa-zisele majorări salariale, respectiv 31.12.2017, nu este cel constituțional, respectiv 31.12.2022. În fapt, salarizarea familiilor ocupaționale din Anexele VI și VIII (personalul contractual din MAI, MApN, SRI, STS, SPP) va rămâne în aceleași disfuncții salariale existente din 2009 până în prezent, parte din această categorie profesională urmând a avea veniturile chiar diminuate, de la 01 ianuarie 2018, cu circa 1-2%, față de cele aflate în plată la 31.12.2017, în condițiile în care, prin Codul Fiscal, contribuțiile către stat vor fi transferate de la angajat la angajator;
- de asemenea, plafoanele impuse, prin legea în cauză, pentru sporuri, indemnizații, adaosuri etc. pun în dificultate funcționarea normală a unităților operative (ordonatorii terțiari), datorită faptului că, deși peste 80% din personalul cu funcții de execuție execută misiuni specifice pe timp de noapte, în condiții grele de muncă, în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale etc., acesta nu va putea beneficia de toate sporurile cuvenite în mod legal, întrucât plafonul alocat nu poate acoperi tot necesarul bugetar existent, chiar și în condițiile unui deficit real de personal de circa 20.000 oameni; cu alte cuvinte, în practică aceste sporuri nu vor fi acordate, ele fiind golite de conținut (rămânând doar pe hârtie).
Domnule Președinte,
Având în vedere considerentele sus-precizate, precum și veniturile extrem de precare, raportate la realitățile economice actuale și la alte categorii de personal bugetar, a circa 70% dintre angajații Ministerului Afacerilor Interne, care au salariul de bază minim brut garantat în plată, de 1.450 lei,
ținând cont de riscurile profesionale și de importanța socială a muncii prestate de către structurile Poliției, Poliției de Frontieră, Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, Jandarmeriei, Inspectoratului General pentru Imigrări etc.,
vă reiterăm rugămintea de a dispune de prerogativele dumneavoastră, conferite de prevederile art. 77 (2) și art. 80 (2) din Constituția României, în sensul de a trimite la reexaminare, în Parlament, ,,Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice", înregistrată cu nr. Pl-x 209/2017.
Cu deosebită considerație,
Președintele Federației Sindicatelor Naționale ale Polițiștilor
și Personalului Contractual din România
Vicepreședinte - Biroul Executiv al Confederației Sindicale Cartel ,,ALFA"
Dumitru COARNĂ