INFORMARE - Dialog social la I.G.P.F., pe tema reconfigurării structurale preconizate
În atenția tuturor membrilor SNPPC din cadrul I.G.P.F., I.G.I. și Baza de Reparații Nave Băila!
La data de 31.10.2025, între orele 15.00-18.45, la invitația conducerii I.G.P.F., a avut loc o ședință de dialog social, privind liniile generale și direcțiile de acțiune care se au în vedere în perspectiva reconfigurării structurale preconizate la nivelul MAI și al inspectoratelor generale.
I.G.P.F. a participat cu întreaga conducere (inspectorul general și cei trei adjuncți, precum și cu șefi ai unor Direcții/Servicii - Logistica, Juridic, Comunicații, Resurse umane, Fonduri europene etc.), iar din partea FSNPPC/SNPPC au luat parte: președintele organizației, Zelca Vasile, însoțit de Manță Marius - președinte de BT SNPPC de pe frontiera interna (unde sunt cele mai mari îngrijorări legate de Schengen), Gîrcoveanu Florin, președinte BT SNPPC IGI - având în vedere proiectul de reoganizare a acestei structuri și analiza variantei de comasare cu IGPF -, precum și Dragomir Mihai, președintele Sindicatului Polițiștilor și Personalului Contractual din cadrul Bazei de Reparații Nave Brăila (sindicat afiliat la F.S.N.P.P.C. România).
Ședința a debutat cu o scurtă alocuțiune a inspectorului general al PFR, care a transmis mesaje de informare și liniștire a oamenilor, de colaborare cu reprezentanții sindicali, de transparență și comunicare deschisă cu privire la planul de ”recalibrare” a I.G.P.F și a structurilor din subordine.
Reprezentanții FSNPPC au formulat mai multe întrebări și au pus în discuție diverse subiecte privind drepturile și interesele personalului PFR, IGI și al BRN Brăila.
Succint, din răspunsurile reprezentanților I.G.P.F. și din dialogul desfășurat în dinamică, am tras următoarele concluzii:
POLIȚIA DE FRONTIERĂ
1. după aderarea la Schengen, I.G.P.F. nu s-a grăbit cu o eventuală reorganizare/redimensionare a frontierei rămase interne, ci a desfășurat multiple activități pe partea de măsuri compensatorii și a calibrat resursa umană la noile provocări, pe cele trei tipuri de frontieră: aeriană, maritimă și terestră.
2. FRONTEX a constatat că deși fenomenul migraționist nu s-a diminuat per total, pe rutele care includ România acesta a scăzut cu peste 80%. Aici, inspectorul general a transmis mulțumiri tuturor polițiștilor de frontieră și personalului contractual, fără implicarea cărora nu s-ar fi obținut aceste rezultate.
3. I.G.P.F. nu va renunța la personalul de pe frontiera internă pentru ca apoi să constate că, de fapt, are nevoie de acel personal. Este nevoie de răbdare și tact, astfel încât să nu ne trezim în situații de criză generate de o eventuală lipsă de personal.
4. dispeceratele de pe frontiera internă: se analizează comasarea dispeceratelor într-unul singur, la nivel de STPF (dispar dispeceratele de la sectoare). Se are în vedere calibrarea numerică a personalului care deservește dispeceratul, punct control acces, respectiv punctul de manipulare armament.
5. dispeceratele de pe frontiera externă: se analizează oportunitatea desființării dispeceratelor de la STPF și menținerea dispeceratelor de la sectoare.
6. în urma recalibrării, foarte posibil ca parte dintre funcțiile de la dispeceratele comasate să fie relocate la structuri tură/schimb. Se lucrează la stabilirea mecanismului prin care se va face selecția celor care vor rămâne dispeceri, dar se va ține cont și de opțiunea oamenilor, care, poate, vor dori să rămână la tură/schimb pe zona în care au lucrat ca dispeceri. În acest sens, cel mai probabil se vor constitui comisii care vor stabili un mod de lucru unitar. FSNPPC a solicitat ca, în cazul în care se va proceda la această comasare, drepturile financiare ale personalului relocat să nu fie efectate în nici un fel (pierdere titlu specialist de clasă, funcție, drept la transport/chirie/fracție rată la locuință etc.).
7. se are în vedere inclusiv comasarea unor Sectoare de frontieră, redimensionarea altora (exemplu: să nu mai existe sector care gestionează frontieră cu 2 state sau frontieră internă și externă). Posibil să dispară funcții de conducere, în acest caz se va respecta legislația în vigoare. De asemenea se analizează inclusiv transformarea unor sectoare în puncte de lucru.
8. s-a precizat clar că, oficial, în anumite Puncte de trecere frontieră (Moravița, Jimbolia) nu există dispecerate, ci polițiști care lucrează tură/schimb, dar care, prin rotație asigură fluxul de date din punct către forurile superioare. Ceea ce nu există, nu poate fi desființat!
9. ștatul de funcții al IGPF/PFR nu se modifică, ci se va completa cu funcțiile care vor fi aduse de la IGI.
10. legat de reglementările legale în vederea aplicării de sancțiuni contravenționale de către polițiștii de frontieră în alte locuri decât punctele de trecere a frontierei, I.G.P.F. a precizat că se lucrează la acest aspect, dar este competența legiuitorului și nu a sa.
11. SE DISCUTĂ INTENS (deja au avut loc întâlniri între eșaloanele 2 și 3 de management) DESPRE COMASAREA DINTRE I.G.P.F. și I.G.I., PRIN ABSORȚIA I.G.I. DE CĂTRE I.G.P.F.!
12. în ultima perioadă s-au făcut economii substanțiale prin adoptarea unor programe/activități în care, implicând FRONTEX, cheltuielile cu logistica respectivă au fost suportate de FRONTEX (combustibil la Garda de Coastă, logistică/combustibil la autospeciale, delegări/detașări de personal etc.).
13. legat de uniformă: nu există distribuire de uniformă aferentă anului 2026. Anul 2025 nu s-a închis, prin urmare, tot echipamentul distribuit se acordă pe anul 2025. Logistica s-a plâns că oamenii, pentru a încasa indemnizația de echipare, refuză să ia echipament de la magazie.
14. nu există normare a muncii. Nu există presiune de la I.G.P.F. legată de cantitatea de legitimări prin e-DAC. Dacă există astfel de presiuni, să fie aduse la cunoștința conducerii I.G.P.F.
15. la fiecare STPF se are în vedere înființarea unui Compartiment Drone.
16. după comasarea cu I.G.I. și lămurirea nevoilor pe frontiera internă, toate funcțiile vacante de pe frontiera interna vor fi redistribuite către frontiera externă.
17. din cauza deficitului de personal existent (aproape 30%), toți polițiștii de frontieră și personalul contractual de pe frontiera internă nu se vor afla în situația de a pleca către frontiera externă sau alte structuri ale M.A.I., eventual la cerere.
18. toate sindicatele au solicitat realizarea unui dialog real, la nivel de I.T.P.F. – uri, unde mai există probleme din acest punct de vedere.
IMIGRĂRI
1. COMASAREA IGI cu IGPF este în stadiu avansat de proiecție și se dorește a se realiza prin absorția IGI de către IGPF. Deja au fost constituite grupuri de lucru pana la nivelul 2 al eșaloanelor manageriale (inspectori generali, adjuncți); termenul limită la care conceptul ar trebui finalizat (inclusiv propunerile legislative) este 15.12.2025.
2. NIMENI NU VA FI CONCEDIAT/DISPONIBILIZAT/DAT AFARĂ!
3. structuri de specialitate din cadrul I.G.I. (azil, returnări), vor fi preluate integral de către I.G.P.F. Cităm: unde există atribuții/funcții unice (de specialitate), structura vine cu totul la I.G.P.F. (funcții și oameni) deoarece nu există structură similară care să o absoarbă.
4. structurile comune = comasare prin absorbție.
4.1 logistică:
- pe linia A.P.I. și intendență, toți colegii de la I.G.I. vor fi bineveniți la I.G.P:F.
- pe linia echipării, va exista una singură: cea a Poliției de frontieră.
4.2 financiar:
- încă se discută pe scenarii și variante de absorbție.
- nu șefii din cadrul I.G.I. - financiar vor stabili cine ajunge la financiar I.G.P.F.
- nu se va lipi efectiv întreaga structură financiară a I.G.I. la cea a I.G.P.F. (cel mai probabil funcțiile de conducere se vor pierde)
- Direcția financiară a I.G.P.F. are destule locuri vacante pentru a absorbi fără probleme toți angajații de la financiar I.G.I.
4.3 comunicații: din discuțiile purtate până în prezent, toți colegii de la I.G.I.-comunicații vor fi absorbiți de Direcția Comunicații a I.G.P.F.
4.4 fonduri europene: din păcate, nu s-a reușit încă o colaborare între cele două entități similare ale I.G.I. și I.G.P.F., deși, I.G.P.F. a lansat invitații către toate structurile aparatului central din I.G.I.
5. aspecte care trebuie analizate mai profund:
5.1 Direcția de AZIL are 3 centre care sunt și ordonatori terțiari de credite. Se caută soluții juridice la această problemă.
5.2 Direcția MIGRAȚIE - posibil să fie gestionată similar aeroporturilor, de către aparatul central al I.G.P.F.
5.3 derularea proiectelor de achiziții clădiri se derulează în continuare, până la o eventuală concretizare a absorției I.G.I. de către I.G.P.F. Dacă până atunci clădirea va fi achiziționată, cel mai probabil se va constitui o comisie care va decide cum va fi folosită.
5.4 structurile din județele unde nu există STPF-uri: se ia în considerare preluarea lor în responsabilitate de către Cluj, Sibiu, Timiș și Brașov, pentru că nu se poate asigura suport (logistic, financiar, comunicații, fonduri europene, juridic etc.) la nivelul fiecărui județ.
5.5. se analizează modul de preluare a funcțiilor de nivel specialist I principal; FSNPPC a sugerat preluarea funcției cu tot cu om și păstrarea foștilor angajați I.G.I. pe aceste funcții.
6. aspecte lămurite:
6.1. sediul actual al I.G.P.F. + clădirea UNIPA + clădirea din Băneasa (ETIAS), suficiente pentru a prelua/găzdui personalul din aparatul central al I.G.I.
6.2. pentru cine se află în concediu de creștere copil: i se aplică legislația în vigoare.
6.3 centrele de custodie NU trec la Ministerul Justiției.
6.4. structurile I.G.I. din județele de pe frontieră vor fi integrate în STPF-uri.
BAZA DE REPARAȚII NAVE Brăila
1 . se analizează plasarea B.R.N. Brăila sub comanda Gărzii de Coastă; FSNPPC s-a opus acestei soluții invocând mai multe considerente:
- Garda de Coasta ar putea intra intr-un conflict juridic, fiind si beneficiar, dar și ordonator de credit tertiar al B.R.N; distanța mare între unități;
- lipsa de cunoștințe/specialiști din Garda de Coastă pe linia de achiziții materiale, piese, etc. specifice reparațiilor nave;
- Garda de Coastă ar trebui să gestioneze reparații nave ce nu aparțin I.G.P.F.
- Garda de Coastă trebuie lăsată să își facă treaba de poliție de frontieră, nu să fie împovărată cu noi sarcini, destul de complexe dat fiind unicitatea B.R.N. Brăila.
- FSNPPC a propus ca B.R.N. să rămână unitate de sine stătătoare, cu personalitate juridică, ordonator de credit (secundat/terțiar), subordonată eventual M.A.I.-ului, având în vedere că repară nave din cadrul întregului M.A.I., respectiv I.G.P.F., I.G.P.R., I.G.J.R, I.G.S.U.
2 . FSNPPC a adus în discuție problema încheierii unui C.C.M. între S.P.P.C. B.R.N. Brăila și B.R.N. Brăila, având în vedere specificul acesti unități unice și de elită la nivelul M.A.I. și faptul că sunt îndeplinite condițiile legale în acest sens.
3 . discuții legate de pontoanele vechi și periculoase pentru angajații B.R.N. Brăila.
4 . I.G.P.F., prin programul SAFE, va construi o hală modernă pentru B.R.N. Brăila.
Concluzia noastră este că B.R.N. Brăila, unitate de elită a M.A.I., trebuie gestionată de la nivelul Aparatului central, să dobândească personalitate juridică, să mențină calitatea de ordonator de credite și, de ce nu, pe lângă repararea navelor M.A.I., să repare și alte tipuri de nave, putând realiza astfel profit pentru statul român.
Vă vom ține la curent cu evoluția acestor proiecte de ”recalibrări”, pentru care FSNPPC nu va formula deocamdată propuneri (așteptăm să vedem proiectul concret de reorganizare și vom reveni cu un material detaliat pe tema asta), dar vom fi foarte atenți la ceea ce se va întâmpla, astfel încât drepturile și interesele membrilor noștri să nu fie afectate în niciun fel!
BIROUL EXECUTIV FSNPPC
Alte comunicate recent adaugate:



