COMUNICAT - Aviz negativ, în CES, la propunerea FSNPPC, pentru un proiect legislativ ,,cu cântec”

Astăzi, începând cu ora 09,30, plenul Consiliului Economic și Social, din care face parte și un reprezentant FSNPPC, a dezbătut o Propunere legislativă privind plafonarea sporurilor și cumulului de drepturi salariale în sectorul bugetar (b196/29.05.2025), proiect inițiat de un deputat USR, fost ministru al Economiei.
FSNPPC a propus, iar plenul CES a votat, cu largă majoritate (35 din 37 voturi), avizarea negativă a acestei inițiative de modificare a Legii-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului bugetar, care ar fi condus, în fapt, la diminuarea, veniturilor financiare lunare, prin blocarea unor elemente salariale/alte venituri, inclusiv norma de hrană și decontul de vacanță (deja blocate/diminuate prin OUG), la procentul total de 30%/per angajat și nu per ordonator principal de credite, așa cum este în prezent.
Concret, inițiatorul a propus, cităm: ,,cuantumul cumulat al sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor, premiilor, majorărilor și indemnizațiilor, inclusiv cele pentru hrană și vacanță, precum și altor drepturi în bani și/sau în natură acordate cumulat pentru orice persoană care se încadrează în categoriile de personal enumerate la art. 2 nu poate depăși 30% din salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, solda de grad/salariul gradului profesional deținut, gradației, soldei de comandă/salariului de comandă, indemnizației de încadrare și indemnizației lunare corespunzător funcției deținute (...)”.
Argumentele FSNPPC au avut în vedere:
- salarizarea oricum precară din ultimii ani, prin neaplicarea, la termenele prevăzute, prorogate anual prin OUG ,,trenuleț”, a Legii-cadru 153/2017 – Anexa VI (familia ocupațională Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională) și Anexa VIII (Administrație – personal contractual);
- perpetuarea, în ultimii ani, a unor discriminări salariale între familiile ocupaționale bugetare, prin punerea în grila de salarizare a unora și prorogarea termenelor pentru alte categorii de angajați, între care și cei din SAOPSN;
- impactul salarial negativ general al proiectului legislativ - odată adoptat și promulgat -, pentru polițiști, militari și personalul contractual, dar în special pentru personalul operativ, care este cel mai supus riscurilor profesionale, incompatibilităților și interdicțiilor de a-și completa coșul zilnic prin alte activități generatoare de venituri financiare (cel mai elocvent exemplu: Poliția judicară);
- adâncirea deficitului actual de personal, de circa 20%, apărut oricum în ultimii ani, inclusiv pe fondul lipsei de atractivitate a tinerilor pentru profesiile de polițist și militar, situație care are ca principalele cauze salarizarea precară și fluctuantă, impredictibilitatea în carieră și în pensionare, dar și situația geopolitică și militară din ultima perioadă;
- inflația din ultimii ani, costul tot mai ridicat al coșului zilnic și al utilităților generale, mai ales că factorii politici coalizați pentru formarea noului Executiv au anunțat deja măsuri de austeritate și fiscal-bugetare care vor afecta financiar angajații din România etc.
Birou Executiv - FSNPPC