07.10.2024 - Consiliul general FSNPPC/SNPPC-2024; probleme dezbătute, demersuri și acțiuni sindicale preconizate, în perspectiva anului curent
La sfârșitul săptămânii trecute, conform Statutelor juridice, a avut loc ședința cumulată a organizațiilor noastre sindicale, respectiv Consiliului general anual al FSNPPC și SNPPC, activitate la care au luat parte liderii Birourilor Executive Centrale și ai celor 75 de organizații sindicale din compunerea FSNPPC; timp de două zile, s-au dezbătut probleme de interes general vizând drepturile/interesele polițiștilor, personalului contractual și ale pensionarilor militari, dar și aspecte concrete, cum ar fi revendicările trimise oficial Guvernului și MAI, în luna sept. a.c., când am solicitat și o întâlnire, în cursul acestei luni, pentru negocieri vizând:
- salarizarea precară din ultimii ani, urmare neaplicării, la termenele prevăzute, a Legii-cadru nr. 153/2017 - Anexele VI și VIII referitoare la militarii, polițiștii și personalul contractual din SAOPSN -, act normativ prorogat, an de an, în defavoarea familiei noastre ocupaționale;
- acordarea, de mai mulți ani, a unor drepturi financiare diminuate (sporuri, indemnizații, compensații), prin raportarea acestora la un cuantum al salariului de funcție/de bază necorelat cu Legea 153/2017 și cu salariul minim brut pe economie; de exemplu, compensația pentru chirie se raportează la anul 2009 (în majoritatea cazurilor, suma primită este infimă, mai ales în municipii reședință de județ);
- actualizarea normei de hrană, prin raportare la valoarea actuală a indicilor prețurilor produselor de consum / utilităților și la datele statistice furnizate oficial de către INS (scriptic, este actualizată la 50 lei/zi, dar în plată se achită doar 34 lei/zi, fiind plafonată prin OUG ,,trenuleț” succesive, ultima din dec. 2023);
- deficitul de personal, de circa 20%, care are repercusiuni negative asupra eficienței serviciului polițienesc și impune efectuarea de ore/misiuni suplimentare de către angajații în activitate, și dotarea insuficientă cu mijloace și echipamente tehnice și tactice de intervenție polițienească și de protecție fizică a polițiștilor etc; după cum știm, cea mai gravă situație este întâlnită în mediul rural și în unele domenii ale muncii operative, unde încă mai există secții/posturi de poliție cu deficit care atinge și chiar și 50% ori sunt încadrate doar cu un singur lucrător, fapt care conduce la ineficiența serviciului polițienesc și la suprasolicitarea colegilor noștri;
- eliminarea inechităților din sistemul pensiilor militare de stat și actualizarea acestora prin raportare la valorile coeficienților aflați în plată pentru cadrele militare / polițiștii în activitate, dat fiind faptul că rezerviștii sunt una dintre cele trei categorii de Forțe Armate stipulate în Statutul cadrelor militare și în Legea 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare, care au suportat riscuri, interdicții și incompatibilități profesionale de-a lungul întregii cariere, iar speranța medie de viață a militarilor și polițiștilor pensionați, conform datelor oficiale, este cu 10 ani sub speranța medie de viață în România.
De asemenea, în adresa FSNPPC sus-menționată, i-am reamintit prim-ministrului României că și-a asumat angajamentul, în luna ianuarie 2024, la sediul MAI – când s-a întâlnit personal cu sindicatele, în prezența întregii conduceri a Guvernului –, de a organiza o altă ședință de dialog social, în prima parte a trim. III/a.c.
FSNPPC reiterează ideea că, în actualul context geopolitic și militar internațional, precum și în condițiile continuării, de peste doi ani și jumătate, a războiului de la granița României, este necesar să fie asigurată, de către Guvern și ministerul de resort, prin măsuri legislative și fiscal-bugetare, predictibilitatea în carieră, în salarizare și în pensionare a angajaților din cadrul MAI și, în general, din SAOPSN, pentru a consolida un serviciu eficient de ordine publică, apărare și securitate națională.
În concluzie: la Consiliul general FSNPPC/SNPPC am decis, prin votul liderilor noștri, că, în situația în care Guvernul și MAI nu vor da curs întâlnirii solicitate de noi, iar revendicările sus-menționate nu vor fi analizate, în vederea soluționării, în regim de urgență, ne rezervăm dreptul, conform legii, să organizăm manifestări sindicale de protest, în trim. IV a.c., inclusiv să nu asigurăm paza sectiilor de votare, la următoarele alegeri din acest an (dat fiind faptul că polițiștii nu au în fișa postului sarcini electorale), dar și să reluăm demersul privind dreptul la grevă al polițiștilor, pentru a ne asigura un echilibru de argumente și de ,,arme” sindicale, în lupta cu decidenții fiscal-bugetari.
BIROUL EXECUTIV FSNPPC/SNPPC