SNPPC AVERTIZEAZA MAI: Executarea raporturilor de serviciu NU trebuie să fie reglementată printr-un act administrativ! Adresa transmisa ministrului Afacerilor Interne Carmen Dan cu privire la proiectul de modificare al OMAI 577 privind programul de lucru al politistilor

Către,
MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
Doamnei Carmen-Daniela DAN, ministrul Afacerilor Interne
Federația Sindicatelor Naționale ale Polițiștilor și Personalului Contractual din România, cea mai mare organizație de profil, cu reprezentativitate în domeniul ordinii și siguranței publice gestionate de către Ministerul Afacerilor Interne, nu susține proiectul sus menționat, mai abuziv decât cel actual, deoarece programul de lucru este reglementat de
- Directiva 88/2003/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizării timpului de lucru
- Legea nr. 53/2003 (Codul Muncii)
dar și
- Legea nr. 360/2002 (Statutul polițistului)
- Acordul colectiv privind raporturile de serviciu ale funcționarilor publici cu statut special – polițiști din Ministerul Afacerilor Interne – Capitolul 4, pentru polițiști
- Legea nr. 53/2003 (Codul Muncii)
- Contractul colectiv de muncă la nivel de grup de unități din Ministerul Afacerilor Interne Capitolele 2 și 3, pentru personalul contractual.
Între motivele pentru care federația noastră se poziționează în acest sens stau și următoarele realități:
- Proiectul supus dezbaterii conține prevederi abuzive ale drepturilor polițiștilor, cu privire la refacerea capacității de muncă, libera circulație și chiar planificarea serviciului polițienesc.
Stimată doamnă ministru,
In conformitate cu prevederile Constituției României și dispozitiile art. 28 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, aceștia au dreptul la repaus, la concedii de odihnă, concedii de studii și învoiri plătite, la concediu fără plată.
Art. 41 din Constituție, alin. (2) prevede: Salariații au dreptul la măsuri de protecție socială. Acestea privesc securitatea și sănătatea salariaților, regimul de muncă al femeilor și al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe țară, repausul săptămânal, concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în condiții deosebite sau speciale, formarea profesională, precum și alte situații specifice, stabilite prin lege.
Art 39 alin. 1 din Statutul polițistului prevede: (1) Durata programului de lucru al polițistului este de 8 ore pe zi și 5 zile pe săptămână, stabilită astfel încât să se asigure continuitatea serviciului polițienesc și refacerea capacității de muncă, în condițiile prevăzute de lege.
Ținând cont de dispozițiile constituționale ale art. 73 alin. (3) lit.j), Curtea Constituțională a constatat că aspectele esențiale ale exercitării raporturilor de serviciu, în cazul polițiștilor, trebuie reglementate prin lege organică, respectiv Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, lege specială în sensul art.1 alin.(2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.
Art.1 alin.(2) din Legea nr. 360/2002 nu numai că nu reglementează programul de lucru, formele de organizare a acestuia și acordarea repausului săptămânal, ci deleagă reglementarea acestor aspecte importante ministrului de resort, care este abilitat să adopte ordine, contravenind atât primului alineat din Statutul polițistului cât și prevederilor art. 41 alin. 2 din Constituție, care evocă consacră dreptul fundamental salariaților la repaus săptămânal, ca element component al dreptului fundamental la muncă și protecție socială a muncii.
Reglementarea unui asemenea drept (la repaus) ține de statutul polițistului și, ca atare, trebuie reglementat prin norme de natura legii organice, nu prin acte ale unei autorități executive.
Executarea raporturilor de serviciu NU trebuie să fie reglementată printr-un act administrativ!
Alin. 2 al art. 41 intră în contradicție și cu art. 3 din aceeași Lege nr. 360/2002 care prevede faptul că "Polițistul își desfășoară activitatea profesională în interesul și în sprijinul persoanei, comunității și instituțiilor statului, exclusiv pe baza și în executarea legii, cu respectarea principiilor imparțialității, nediscriminării, proporționalității și gradualității.
Așa cum am arătat anterior, potrivit art.73 alin.(3) lit.j) din Constituție, statutul funcționarilor publici, în speță și al polițiștilor, care sunt funcționari publici cu statut special, trebuie reglementat prin lege organică. Ținând cont de faptul că aspectele privind programul de lucru, formele de organizare a acestuia și acordarea repausului săptămânal vizează conținutul juridic al raporturilor de serviciu ale polițiștilor, apreciem că art. 39 alin. 2 și 3 din Legea nr. 360/2002 sunt vădit viciate din punct de vedere al constituționalității, motiv pentru care există peste 100 dosare aflate în fază de raport la Curtea Constituțională cu privire la acest aspect, urmare a unor excepții invocate în diferite instanțe de către SNPPC.
În sensul celor exprimate anterior invocăm și textul art. 53 Constituție, referitor la restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți
(1) Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securității naționale, a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților cetățenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei calamități naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu și fără a aduce atingere existenței dreptului sau a libertății.
PREȘEDINTE
COARNĂ DUMITRU