Remember juridic: Dreptul politiștilor de a efectua activități remunerate, obținut în 2016, la solicitarea expresă a SNPPC
Dăm curs unor solicitări primite din partea membrilor noștri de sindicat – și, în același timp, le reamintim, celor care au uitat, unul dintre multele rezultate obținute de SNPPC, de-a lungul istoriei sale de peste 13 ani, în favoarea corpului nostru profesional – explicitând dreptul polițiștilor de a efectua și alte activități remunerate, în afara serviciului și a timpului afectat acestuia.
Dreptul în cauză este reglementat de OMAI nr. 140/2016, Anexa 10 - Procedura de notificare privind exercitarea altor funcții sau activități. Consideram că, din chiar titlul Anexei rezultă foarte clar doar obligația de informare a angajatorului, și nu de aceea de obținere a aprobării acestuia pentru desfășurarea unei alte activități lucrative de către funcționarii publici cu statut special – polițiști.
Istoricul acestui Ordin, care a ne-dat dreptul de a avea un alt serviciu, este următorul: în vara anului 2016, MAI a pus în dezbatere publică proiectul, iar la ședințele de dialog social SNPPC a avut o poziție reparatorie și justă, susținând modificarea vechiului act normativ (care era foarte restrictiv), în sensul de a se permite polițiștilor ca, în afara ocupației de bază, să poată desfășura și alte activități remunerate. Varianta pe care ne-a propus-o MAI, inițial, impunea inclusiv ,,acordul șefului direct, exprimat pe raportul polițistului, în termen de 10 zile de la depunerea acestui document la structura de resurse umane”, dar noi am solicitat, în mod expres, ca în ordin să nu mai apară această obligativitate, ci doar aceea de informare a șefului ierarhic, pentru a nu-l face dependent pe polițist de eventualele toane ale șefilor, de interesele acestora ori de indicațiile primite din partea unora sau altora.
Procedura de notificare privind exercitarea altor funcții sau activități, respectiv Anexa 10 a OMAI nr. 140/2016, prevede, cităm:
Art. 1:
(1) Polițistul poate exercita, potrivit legii, funcții sau activități în domeniul didactic, al cercetării științifice, al creației literar-artistice, precum și funcții în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuțiile exercitate de polițist, potrivit fișei postului.
(2) Funcțiile sau activitățile prevăzute la alin. (1) se pot exercita fără a afecta îndeplinirea atribuțiilor funcției de polițist și, după caz, a obligațiilor prevăzute la art. 44 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 2:
(1) Polițistul care intenționează să exercite funcțiile sau activitățile prevăzute la art. 1 alin. (1) este obligat să informeze șeful unității, printr-un raport scris, care trebuie să cuprindă:
a) denumirea și obiectul de activitate al entității;
b) date referitoare la funcțiile/activitățile pe care urmează să le exercite;
c) programul de lucru;
d) drepturile și obligațiile pe care le are în cadrul entității respective;
e) asumarea faptului că funcția exercitată în sectorul privat nu este în legătură directă sau indirectă cu atribuțiile exercitate ca polițist, potrivit fișei postului;
f) orice alte date pe care le apreciază ca fiind utile.
(2) După înregistrare, raportul se depune la structura de resurse umane.
Polițistul mai are și obligația de a-l informa pe șeful unității, în termen de 5 zile de la data la care intervin schimbări cu privire la exercitarea funcțiilor sau activităților prevăzute la art. 1 alin. (1).