INFORMARE: rezultatul detaliat al negocierilor SNPPC cu Guvernul
In urma negocierilor de ieri, 11 aprilie 2017, de la Ministerul Muncii și Justiției Sociale, dintre SNPPC și reprezentanții Guvernului (ministrul Afacerilor Interne, Carmen Daniela Dan, și ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu), pe tema proiectului noii Legi-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, suntem în măsură să vă comunicăm, în detaliu, amendamentele noastre de îmbunătățire a proiectului legii, însușite de către ministerele de resort, care vor fi incluse în forma finală a documentului:
Cadrul legal actual care reglementează salarizarea personalului propriu (personal militar, polițiști și funcționari publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare) al instituțiilor din domeniul de apărare, ordine publică și securitate națională, este reprezentat de către Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și de legile speciale anuale de aplicare etapizată a legii-cadru.
În acest context al reconstrucției salariale prevăzute de legislația privind salarizarea unitară, cel puțin în cazurile care privesc în special elementele incluse în suma compensatorie cu caracter tranzitoriu, astfel cum era reglementată de legislația aplicabilă în anul 2010 (sporuri, prime, indemnizații), cuprinsă în salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție, prevederile legale privind salarizarea personalului militar și a polițiștilor, aplicabile până la data de 31.12.2009, subzistă și după intrarea în vigoare a legilor-cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, respectiv după data de 01.01.2010.
Prin prisma adoptării, în perioada 2010-2016, a unor politici salariale aplicabile sistemului bugetar în general, fără a se ține seama de particularitățile din domeniul de apărare, ordine publică și securitate națională, respectiv de elementele salariale specifice și discrepanțele preluate sau accentuate de legile speciale anuale de aplicare etapizată a legilor-cadru, în acest moment sunt întâmpinate reale dificultăți pentru realizarea unui mod unitar de salarizare la nivelul instituțiilor din acest domeniu, înregistrându-se chiar diferențe clare de salarizare pentru aceleași categorii de personal
Având în vedere cele sus-menționate, în urma analizării proiectului de Lege-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, considerăm pertinente și îndreptățite următoarele observații și propuneri:
1. Solda de funcție/salariul de funcție reprezintă elementul de salarizare de încadrare specific personalului militar și polițiștilor, ca principal element al câștigului salarial, solda de grad/salariul gradului profesional deținut și gradațiile reprezentând elementele salariale cuvenite prin prisma statului special, aplicabile în raport cu pregătirea militară și de specialitate, respectiv în raport cu timpul servit în calitate de personal militar sau polițist, neexistând drepturi corespondente între elementele salariale corespunzătoare celorlalte familii ocupaționale, drept pentru care aceste nu trebuie tratate în mod similar cu gradele sau treptele profesionale, respectiv cu gradația pentru vechimea în muncă.
Totodată, structura organizatorică ierarhic-funcțională întrebuințată în organizarea instituțiilor din domeniul de apărare, ordine publică și securitate națională, condițiile de acces și de evoluție în carieră/organizație, precum și restricționarea stagiului în funcție nu permit includerea gradațiilor și a soldei/salariului de comandă în coeficienții de ierarhizare ai funcțiilor.
Se reține faptul că potrivit regulilor de evoluție în carieră/organizație prevăzute de statutele speciale, prin prisma principiilor de ierarhizare și încadrare pe posturi, în situația în care se prevede echivalarea salariilor de bază cu solda funcției de bază/ salariul funcției de bază, diferențierea stabilită pe grade (solda de grad/salariul gradului profesional deținut), carieră în specialitate (gradații) sau structura ierarhic funcțională nu va putea fi aplicată (solda/salariul de comandă), fapt care generează și în prezent discrepanțe salariale (ex.: un sergent major din cadrul Ministerului Apărării Naționale, nou-încadrat, are solda funcției de bază la nivelul de 1.450 de lei – salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată – cât este solda funcției de bază pentru un plutonier adjutant cu o vechime în specialitate de peste 15 ani).
Pentru eliminarea unor astfel de discrepanțe salariale, este necesară modificarea unor prevederi din cadrul proiectului de lege-cadru, astfel:
a) reformularea art. 7 lit. b) din proiect
"b) solda de funcție/salariul de funcție reprezintă suma de bani la care are dreptul lunar personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, stabilită conform anexelor la prezenta lege, care nu poate fi mai mică decât nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;"
b) eliminarea sintagmelor "și este echivalent cu salariul de bază", respectiv "și este echivalentă cu salariul de bază" din cuprinsul art. 7 lit. e), respectiv lit. f), din proiect.
Raționamentul conform căruia solda funcției de bază/salariul funcției de bază se echivalează cu salariul de bază este unul inadmisibil, mai ales în cazul aplicării nivelului salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în condițiile în care majoritatea elementelor de salarizare prevăzute de reglementările specifice acestei familii ocupaționale, inclusiv gradațiile și solda/salariul de comandă, se stabilesc la solda de funcție/salariul de funcție.
c) reformularea art. 7 lit. g) și lit. h) din proiect, în condițiile în care textul de la lit. g) cuprinde și definiția pentru solda lunară ("salariul lunar cuprinde salariul de bază sau soldele funcției de bază/salariile funcției de bază …").
d) Reformularea titlului Secțiunii 1 din Capitolul II – Salarizarea, precum și a titlului și cuprinsului art. 9 din proiect
"SECȚIUNEA 1
Sistemul de stabilire a salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare și indemnizațiilor lunare în sectorul bugetar
Art. 9 – Salariile de bază/soldele de funcție/salariile de funcție, indemnizațiile de încadrare și indemnizațiile lunare
Salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție, indemnizațiile de încadrare și indemnizațiile lunare, sporurile și alte drepturi salariale specifice fiecărui domeniu de activitate corespunzător celor 7 familii ocupaționale de funcții bugetare, pentru personalul din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii precum și pentru funcțiile de demnitate publică sunt prevăzute în anexele nr. I –IX din prezenta lege."
e) eliminarea sintagmelor "Pentru realizarea diferențierii soldelor funcțiilor de bază, se stabilesc soldele de funcție" și "Pentru realizarea diferențierii salariilor funcțiilor de bază, se stabilesc salariile de funcție", din cuprinsul art. 3 alin. (3), respectiv art. 4 alin. (3) din Anexa VI la proiect, în contextul în care o diferențiere clară și obiectivă este prevăzută doar la art. 5 din Anexa VI, pentru soldele de funcție/salariile de funcție.
2. ,,Suma sporurilor, compensațiilor, primelor și indemnizațiilor acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite să nu poată depăși 30% din suma salariilor de bază, a soldelor funcțiilor de bază/salariilor funcțiilor de bază, după caz. "
Reglementarea, astfel, a acestei limite, la nivelul fiecărui ordonator de credite, așa cum este prevăzut la art. 25 alin. (1) din proiect, face aproape imposibilă acordarea oricărui element de salarizare din categoria sporurilor, compensațiilor, primelor și indemnizațiilor pentru executarea activităților și misiunilor specifice, deosebite, în domeniul de activitate, acordate prin raportare la natura și complexitatea activităților desfășurate (munca în ture/schimburi, munca de noapte, operații speciale, combaterea și prevenirea corupției, etc.), la condițiile de muncă și timpul efectiv lucrat, la expunerea la risc, pericol și efort prelungit, mai ales în cazul structurilor cu activitate complexă și operativă care au calitatea de ordonator secundar sau terțiar de credite (ex.: inspectoratele județene de poliție, de jandarmi, de situații de urgență, poliție de frontieră; imigrări; inspectorate generale; Inspectoratul General de Aviație; Direcția Generală Anticorupție).
În consecință, propunem reformularea art. 25 alin. (1) din proiect astfel:
"(1) Suma sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite nu poate depăși 30% din suma salariilor de bază, a soldelor funcțiilor de bază/salariilor funcțiilor de bază sau a indemnizațiilor lunare de încadrare, după caz (o reglementare mai avantajoasă – nota SNPPC)."
Atragem atenția asupra utilizării sintagmei "adaosuri", cuvântul adaos fiind definit în dicționarul explicativ ca fiind ceea ce se adaugă la ceva; supliment, completare, în cazul de față adaosuri fiind chiar sporurile, compensațiile, primele, premiile și indemnizațiile. Această sintagmă a produs interpretări eronate și în prezent, în aplicarea legislației în vigoare, fiind cuprinsă în Hotărârea Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
În cazul în care reformularea propusă nu este oportună a fi reglementată și pentru celelalte familii ocupaționale, considerăm că se poate stabili o excepție în sensul propus, pentru familia ocupațională ,,apărare, ordine publică și securitate națională".
3. Având în vedere principiile care stau la baza creării sistemului de salarizare unitară, considerăm că este necesar ca la aplicarea acestei legi să fie eliminate parțial cele mai importante discrepanțe salariale existente între situații, respectiv funcții similare, în care se desfășoară aceeași activitate în instituții diferite din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională sau în aceeași instituție, pentru ca scopurile propuse în asigurarea unei salarizări omogene, uniforme și coerente să fie atinse.
Astfel, propunem reformularea art. 37 alin. (2) lit. b) din proiect:
"b. prin excepție de la lit. a, se acordă următoarele creșteri salariale:
- pentru personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor, în soldele de funcție/salariile de funcție se include cuantumul sporului de fidelitate de 20% din solda lunară/salariul de bază prevăzută/prevăzut de legislația în vigoare la data de 31 decembrie 2009. În situația în care personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor beneficiază de cuantumul sporului de fidelitate inclus în solda de funcție/salariul de funcție potrivit reconstrucției salariale reglementate după 01.01.2010, se acordă diferența dintre cuantumul sporului de fidelitate aflat în plată și cuantumul acestui spor stabilit pentru 20% din solda lunară/salariul de bază prevăzută/prevăzut de legislația în vigoare la data de 31 decembrie 2009;
- cuantumul brut al soldelor de funcție/salariilor de funcție de care beneficiază personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, se majorează cu 5% față de nivelul acordat pentru luna iunie 2017, după includerea cuantumului sporului de fidelitate de 20% din solda lunară/salariul de bază prevăzută/prevăzut de legislația în vigoare la data de 31 decembrie 2009;"
4. În vederea creșterii atractivității posturilor din mediul rural, propunem reformularea art. 20 alin. (1) din Anexa VI la proiect
" (1) Pentru activitatea desfășurată în unități situate în localități sau în zone izolate ori în unități situate în localități sau zone unde atragerea personalului se face cu greutate, precum și în mediul rural, personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, precum și personalul civil, beneficiază de un spor de până la 20% din solda de funcție/salariul de funcție/salariul de bază."
5. Stabilirea majorării prevăzute la art. 23 din Anexa VI la proiect, la 10% față de 12,5% (în proiect).
6. Introducerea categoriei de personal a polițiștilor printre beneficiarii prevederilor art. 25 din Anexa VI la proiect, prin raportare la faptul că polițiștii din cadrul centrelor de reținere și arestare preventivă se află în situații similare cu funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare.
7. Propunem reglementarea unui tratament identic pentru situația personalului militar, a polițiștilor și a funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare puși la dispoziție, prin reformularea art. 60 alin. (1) din Anexa VI la proiect, cu eliminarea alin. (3)
"(1) Personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare puși la dispoziție, potrivit legii, ca urmare a punerii în mișcare a acțiunii penale, ca efect al trimiterii în judecata unei instanțe penale, în stare de libertate, precum și cel eliberat pe cauțiune, după caz, beneficiază de solda de funcție/salariul de funcție minimă/minim corespunzătoare gradului deținut, de solda de grad/salariul gradului profesional deținut, de gradațiile cuvenite, precum și de alte drepturi salariale prevăzute de normele metodologice aprobate de ordonatorul principal de credite, până la definitivarea situației.
8. Pentru eliminarea interpretărilor eronate, propunem înlocuirea sintagmei "potrivit funcției îndeplinite" din cuprinsul art. 66 alin. (1) din Anexa VI la proiect cu sintagma "potrivit funcției îndeplinite în instituția unde acesta este detașat."
9. În condițiile în care personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare nu sunt asigurați în sistemul asigurărilor sociale de stat, potrivit Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, și Legii nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, și nu suportă contribuțiile pentru asigurările sociale de stat conform Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, propunem eliminarea art. 84 alin. (1) din Anexa VI la proiect.
10. Propunem reglementarea unei soluții legislative asemănătoare cu cea prevăzută pentru familia ocupațională Sănătate, prin introducerea în Anexa VI a unui articol nou, pentru recunoașterea unor regimuri speciale sau a unor restricții profesionale.
"Art. … Personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciarelor și personalul civil din cadrul instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, planificat să asigure continuitatea îndeplinirii atribuțiilor specifice, în afara programului normal de lucru, de la domiciliu, beneficiază pentru această perioadă de o majorare de 40% din salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție acordat în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
.....................//......................
Biroul Executiv Central