PRECIZĂRI referitoare la Proiectul Legii privind statutul polițistului local, adoptat tacit de Senat. Guvernul a dat aviz negativ. Camera Deputaților este for decizional
Urmare comentariilor apărute în spațiul public și a numeroaselor întrebări adresate SNPPC, pe marginea parcursului legislativ al proiectului Legii privind statutul polițistului local, facem câteva precizări:
Inițiativa legislativă în cauză (L54/2019), aparținând, în principal, unui grup de parlamentari UDMR, a fost înregistrată la Senat în data de 13.11.2018. În ziua de 4 decembrie 2018 a fost discutată în cadrul Consiliului Economic și Social, care a votat, aproape în unanimitate, pentru aviz negativ, urmare argumentelor prezentate de către Dumitru Coarnă, președinte FSNPPC, membru al acestui organism în calitate de vicepreședinte al Biroului Național al Confederației Sindicale ,,Cartel Alfa” (vezi comunicatul nostru din 05.12.2018). Proiectul a mai primit numeroase alte avize negative, inclusiv din partea a trei Comisii ale Senatului (Apărare, Juridică și Drepturile omului), dar și din partea Guvernului, care, pe parcursul a 12 pagini, a adus argumente zdrobitoare împotriva acestui demers legislativ alambicat, apreciind că încalcă multe alte legi organice și ,,este susceptibil de încălcarea normelor constituționale”.
Deși, ulterior, la propunerea Comisiei de Apărare (care a întocmit un Raport de respingere), plenul Senatului a decis trimiterea proiectului spre reexaminarea primei Comisii sesizate, acesta a fost adoptat tacit, pe data de 8 aprilie, după termenul legal de 60 de zile, timp în care nu a mai fost pus în dezbaterea plenului, fiind ,,uitat” prin sertarele grupului parlamentar inițiator <
În Expunerea de motive se apreciază că riscurile profesionale, sarcinile de serviciu, pregătirea inițială (asigurată chiar de MAI), eforturile polițiștilor locali, precum și atribuțiile lor sunt similare cu cele ale Poliției Române și Jandarmeriei (sic!). Și ca să pună capacul pe oală, inițiatorii au preluat, aproape în integralitate, prevederi din Statutul polițistului, dar și din legislația privind pensiile militare de stat, pe care le-au transpus în proiectul Statutului polițistului local, generând premisele apariției unei ,,poliții paralele” în România, fără să existe o viziune profundă de reformare a Ordinii Publice, în acord cu prevederile strategice care stau la baza Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională.
Sperăm că experții parlamentari din Camera Deputaților și membrii acestui for decizional vor analiza cu scrupulozitate inițiativa legislativă, prea împinsă pe ,,repede înainte” spre Monitorul Oficial.
BIROUL EXECUTIV CENTRAL