06.09.2019 - INFORMARE: Rezultatele ședinței de dialog social de ieri, 5 septembrie, privind modificarea Statutului polițistului
În comunicatul nostru de ieri, am prezentat amendamentele pe care le-am susținut în cadrul întâlnirii cu ministrul Afacerilor Interne și inspectorii generali, dar și în ședința de dialog social organizată de Comisia de profil existentă la nivelul MAI, pe tema modificării, parțiale, a Statutului polițistului.
Demersurile noastre de ieri pot fi sintetizate astfel:
1. Referitor la funcțiile de conducere:
- nu am fost de acord cu instituirea ,,contractului de mandat” pentru toate funcțiile de conducere, inclusiv cea de șef de post, așa cum a propus MAI; am acceptat, de principiu, instituirea mandatului pentru funcțiile care presupun și calitatea de ordonator de credite, doar în condițiile elaborării și includerii în textul legii a unui Ghid al carierei pentru aceste funcții; am susținut varianta instituirii a maxim două mandate, de câte 4 ani fiecare;
- în ceea ce privește împuternicirea pe o funcție de conducere vacantă, am susținut varianta unei perioade de maxim 6 luni, timp în care să fie organizat concursul pentru ocuparea funcției; MAI a achiesat la perioadă, dar a susținut varianta a două împuterniciri, de câte 3 luni;
2. Referitor la chirii/rata pentru locuință:
- am susținut varianta închirierii unei locuințe în aria locului de muncă (30 de km) și nu doar în localitatea unde polițistul desfășoară serviciul (așa cum prevede legea, în prezent), dat fiind faptul că sunt situații când nu există posibilitatea identificării unei locuințe rezonabile în unele localități, cum ar fi comunele/satele mici sau depopulate;
- am propus acordarea compensației pentru chirie în raport cu cererea și oferta de pe piață, pentru fiecare localitate/zonă în parte (asemenea sistemului de Justiție), conform datelor statistice publicate de INS, și nu în cuantum fix, prin raportare la salariu, așa cum este în prezent; propunerea noastră are în vedere un beneficiu real pentru cei care au salarii mici și lucrează în orașele mari, unde chiriile sunt foarte scumpe, iar compensația este doar parțială și nu asigură un beneficiu echitabil;
- am susținut ca și cei care aveau contracte în derulare, pentru achiziția unei locuințe, anterior apariției Legii 288/2018, să poată beneficia de compensarea ratei. Potrivit și art. 32 al Legii 360/2002, privind sprijinirea polițistului pentru construirea sau cumpărarea, o singură dată în carieră, a unei locuințe, considerăm că este absolut necesară o completare a actualului text legislativ, pentru eliminarea discriminărilor. În acest moment există o discriminare vădită între cei care au procedat la contractarea unui credit ipotecar/imobiliar destinat achiziționării unei locuințe sau au încheiat un contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate a unei locuințe anterior datei de 29.11.2018 și cei care au optat pentru acest lucru ulterior intrării în vigoare a modificărilor aduse de Legea 288/2018.
3. Referitor la TCO:
- am susținut acordarea gradului în raport cu vechimea în MAI (până la cel de inspector principal) și agenților care au promovat concursul de trecere în corpul ofițerilor anterior apariției ,,OUG 53/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului”, care a creat discriminări între polițiștii cu aceeași vechime. Pentru înțelegere, exemplificăm următoarea situație:
Agentul X și agentul Y, care au aceeași vechime de peste 10 ani în MAI, au concurat împreună pentru ocuparea unui post vacant de ofițer, în anul 2017. Agentul X, mai bine pregătit, a promovat concursul și a ocupat postul vacant de ofițer. Nu i se recunoaște vechimea în structurile MAI, acordându-i-se gradul profesional de subinspector de poliție.
Agentul Y concurează pentru a doua oară, în anul 2018, reușește de această dată să promoveze concursul, ocupă locul vacant de ofițer, iar acestuia i se recunoaște vechimea în structurile MAI și i se acordă gradul profesional de inspector principal de poliție. Ambii ofițeri lucrează în aceeași instituție, în aceeași structură, în aceleași condiții, ambii au dobândit aceeași vechime în structurile MAI, în același timp și, totuși, agentul Y, de acum ofițer, este avantajat doar prin prisma faptului că nu a promovat examenul în anul 2017, ci în anul 2018.
4. Referitor la Secțiile de poliție rurală:
- am solicitat în mod expres menținerea acestora și încadrarea cu polițiști judiciariști și criminaliști, pentru eficientizarea activității;
- susținem transferul a câteva mii de jandarmi la Poliția Română și încadrarea acestora, preponderent, în mediul rural, unde este un mare deficit de personal (circa 50%), în special în zona de ordine publică.
Biroul Executiv Central