05.10.2023 - COMUNICAT - Militarizarea Academiei de Poliție: ,,soluție-miracol" pentru eficientizarea MAI?

Un comunicat inedit, ieșit din tiparele firescului, postat acum trei zile, pe site-ul MAI, ne-a trezit interesul: ,,Mesajul ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, cu ocazia începerii anului universitar”.
Ne-am întrebat, normal: de unde, până unde, un astfel de mesaj din partea ministrului Afacerilor Interne, care nu are în portofoliul activității sale învățământul universitar din România? Apropos: pe site-urile Ministerului Educației, Guvernului și Administrației Prezidențiale - foruri ierarhice gestionare, totuși, ale educației naționale -, nu apare nicio vorbă despre evenimentul în discuție. Așa că, am parcurs, integral, mesajul ministrului Afacerilor Interne, care părea din start a fi de ,,uz intern”.
Dincolo de unele platitudini care țin de lingvistica generală, cam pe la jumate, ne-a atras atenția ideea-pilon a mesajului: se impune militarizarea Academiei de Poliție, pentru, cităm: ,,creșterea disciplinei și a responsabilizării studenților, a educării lor cu severitate și rigoare, pentru a deveni profesioniștii de mâine ai sistemului (...)”.
Practic, se repune pe tapet, în parte, ideea lansată tot de către domnul ministrul Predoiu (posibil să-i și aparțină, deși ne îndoim...), după cazul tragic de la Vama Veche, din luna august a.c., când a vorbit de militarizarea integrală a învățământului de ordine publică, adică și a școlilor de agenți de poliție/poliție de frontieră, dar și a centrelor de formare profesională continuă etc., fără să detalieze, însă, tema în cauză.
Subiectul a trecut repede în penumbră, așa că atunci nu am reacționat, crezând că e vorba, în fapt, de o exprimare redată trunchiat de către mass-media, dar acum, văzând că se îngroașă gluma și că se bagă la fezandat, în spațiul public, o astfel de ,,soluție-miracol” (noi i-am spune trăznită) pentru rafistolarea funcțională a acestui minister, ne-am decis să exprimăm unele considerații, în virtutea calității de organizație sindicală reprezentativă la nivelul Ministerului Afacerilor Interne (declarată ca atare de către Tribunalul Municipiului București) și, implicit, de organizație membră a Comisiei paritare de dialog social constituite la nivelul MAI, care însă NU a fost consultată, în niciun fel, vis-a-vis de acest potențial demers.
Un astfel de demers organizatoric ,,inedit” (ca să ne exprimăm academic) nu a fost lansat de nimeni din Guvern, din Parlament sau din MAI, de peste 21 de ani, de când a apărut Legea 360 privind Statutul polițistului, care a demilitarizat structurile de profil din Ministerul Afacerilor Interne, determinând și modificarea organizatorică a Învățământului superior de ordine publică, reglementat ca atare în toate Legile educației din ultimele decenii, inclusiv prin actuala - Legea nr. 199/2023 a învățământului superior. În esență, Legea 360/2002, care a generat tranziția de la polițistul-militar la polițistul-civil, a fost una dintre condițiile, de la acea vreme, prevăzută în ceea ce s-a numit, atunci, ,,Foaia de parcurs pentru aderarea României la Uniunea Europeană”, iar eventuala militarizare a unor structuri de ordine publică ar pune probleme României, în calitate de Stat Membru UE.
Mai redăm doar câteva fraze din mesajul atribuit d-lui ministru Predoiu, în care se teoretizează nevoia de modernizare, de reformă a MAI, de schimbare a mentalităților etc., fără nicio referire, însă, prin analogie simetrică, și la ideea de a se respecta, de către politicienii decidenți, actuali și de perspectivă, și drepturile oamenilor care lucrează sau vor lucra în acest minister reformat (de exemplu, nu se spune nimic despre restanțele salariale, pe care Guvernul a promis că ni le acordă, în acest an, dar tot se face că uită): ,,Începând cu acest an, o serie de reforme se lansează în structurile MAI, punctual și sectorial, pentru a aborda cele mai urgente probleme și vulnerabilități apoi, treptat, în anii care urmează, pe un plan din ce în ce mai larg, care va cuprinde fără îndoială nu numai armele MAI, ci și ministerul în sine (...). Întreg sistemul MAI trebuie trecut prin filtrul unei analize și modernizări pentru a fi readaptat provocărilor unei societăți care s-a schimbat mult în ultimii ani, iar aceste schimbări vor continua accelerat, atât sub aspect tehnologic, cât și al mentalităților, comportamentelor și provocărilor la adresa legalității. Este crucial să șlefuim mentalitățile în sistemul de ordine publică (...)”. Declarativ, aproape că sună bine, dar pe fond, lucrurile sunt mai complicate decât par (nu detaliem acum, o vom face dacă va fi cazul)!
Domnule ministru, domnilor din conducerea MAI, domnilor consilieri ministeriali, precizăm clar că nu suntem negaționiști fără temei, nu ne opunem proiectelor realiste și necesare, nu suntem împotriva viziunilor progresiste, dar dacă tot ați lansat în dezbatere publică o astfel de temă, avem câteva întrebări pentru dumneavoastră (credem că se impune tot un răspuns public, printr-un comunicat de presă al MAI, așa cum a fost lansată, oficial, și ideea militarizării):
- sunteți convinși că este suficientă și necesară militarizarea Academiei de Poliție, ca soluție de eficientizare a serviciilor publice prestate pentru cetățeni, comunități și stat de către structurile polițienești din Ministerul Afacerilor Interne?
- ați efectuat un audit profesional/studiu de impact asupra consecințelor unei astfel de decizii, pentru actualii studenți, care pot accepta, sau nu, un eventual statut militar, pentru personalul didactic, de cercetare, non-didactic și pentru eficiența de ansamblu a învățământului de licență, masteral și doctoral din Academia de Poliție? Ce se va întâmpla cu studenții-militari, după absolvire? Vor putea fi încadrați ca funcționari publici cu statut special-polițiști?
- știți câte legi, hotărâri de guvern și ordine de ministru trebuie avute în vedere/modificate prin actul normativ care ar urma să transpună în realitate o asemenea decizie?
- există deja un Raport de motivare privind necesitatea militarizării Academiei de Poliției, așa cum trebuie procedat anterior oricărei modificări organizatorice la nivelul oricărei structuri din MAI (conf. OMAI nr. 105/2013)?
- a fost elaborată o Notă de fundamentare pentru discuții și analiză în CSAT, având în vedere transformarea radicală preconizată și atribuțiile acestui organism care coordonează SAOPSN?
- credeți că militarizarea Academiei este suficientă pentru a se concretiza premisele unei veritabile predictibilități în carieră, în salarizare și în pensionarea polițiștilor - cei care vor transpune în practică planurile, proiectele și toate reformele preconizate de către dumneavoastră pentru o mai bună funcționare, per ansamblu, a MAI?
Din punctul nostru de vedere, militarizarea în discuție doar ar putea închide gura celor abilitați, prin Constituție și lege, să aducă în atenția opiniei publice problemele reale din familia ocupațională Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională, în general, și din Poliție, în special, probleme legate de nerespectarea drepturilor noastre profesionale, economice și sociale, de către decidenții politici și administrativi.
Domnule ministru, nu uitați pilda memorabilă, exprimată printr-un aforism etern valabil în orice societate democratică autentică: ,,Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul de a nu fi de acord cu mine!”.
BIROUL EXECUTIV - FSNPPC
Alte comunicate recent adaugate:
